Min blogglista

måndag 1 maj 2017

1 maj

Vi har undrat så varför man säljer liljekonvaljer i sån mängd i blomsteraffärer, saluhaller eller vanliga livsmedelaffärer här.
I krukor, i små vaser, i arrangemang av olika slag. Varför?
I går när vi var och handlade hade nästan alla liljekonvaljer i sin korg eller vagn. Varför?
Blommorna började ta slut. Nu måste vi kolla detta.
Så här är det: Första maj är Liljekonvaljens dag i hela Frankrike. Dessa "petit muguets" anses bringa lycka. "Je porte bonheur" säger man och önskar Lycka till den som får buketten. Om lyckan ska bli fullkomlig så ska det vara 13 klockor på samma stängel.
Naturligtvis köpte vi och gav en liten lyckoliljekonvaljbukett till varandra. Men vi räknade aldrig antalet klockor... Det blir nog bra ändå. 

3 kommentarer:

  1. Det blir säkert bra ändå!
    Vilken fin sed. Den kanske ni bär med er hem?

    SvaraRadera
  2. En sådan fin tradition. Liljekonvaljer var mina favoritblommor sedan jag var barn och fram till mitt bröllop med konvaljer i buketten. Äktenskapet blev en mardröm och det tog många år innan jag ville se liljekonvaljer igen men i fjol planterade jag några vid min stuga.

    SvaraRadera
  3. Tänk så olika minnen en vacker blomma kan framkalla. Ett tydligt tecken på att du lämnat det som varit när du till och med planterade liljekonvaljer på ditt smultronställe. Underbart!! Må gott!!

    SvaraRadera