Min blogglista

måndag 4 september 2017

Majas humle

    "Humlen klättrar så vild och så tokig
slår knut sig själv och blir alldeles krokig.
Den håller sig fast i minsta grej
och om jag satt still tog den nog tag i mej.
Den slingrar och växer sommaren lång
och vårt parasoll blev en hel humlestång.
Sen får den kottar ljusgröna fina
dom brukar jag hänga i öronen mina."
(Ur Majas alfabetssånger)
 Jag kan verkligen hålla med Maja i visan
 Humlen slingrar och dyker upp lite varstans...
... till och med upp ur källaren och in på vinden.
 Drar man bort slingorna så dyker dom raskt upp igen.
Kottarna har inte visat sig på vår andra humleplanta ännu men dom kommer.

3 kommentarer:

  1. Är den till besvär eller glädje?
    Öl nästa?

    SvaraRadera
  2. Tänkte först när jag läste dikten att det var du som hade skrivit den, men sen läste jag resten ... den var fin ...

    SvaraRadera
  3. Majas alfabetssånger är så underbart fina i både ord och melodier. Kerstin och jag sjunger dom ibland för vi gillar dom båda två.
    Vi har humle som täcker en manshög avsågad björkstam. Jag har klipps bort det som svajar när stammen blir för kort...den är vilsen och har inget att fästa sig vid...och den vill uppåt.

    SvaraRadera